PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY ŻŁOBKA "USZATEK"
W Żłobku "Uszatek" prowadzone są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze dostosowane do zainteresowań dzieci, a także do pór roku, świąt i innych okoliczności.
W naszym żłobku dzieci uczą się:
Samodzielnego wykonywania czynności higienicznych i fizjologicznych.
• Samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania.
• Współżycia społecznego w grupie dziecięcej.
• Nawiązywania kontaktu z rówieśnikami.
• Dzielenia się przedmiotami i zabawkami z innymi dziećmi.
• Myślenia, wymowy i wyobraźni.
• Doskonalą sprawność ruchową i poczucie rytmu.
Nasz program dydaktyczno – wychowawczy ukierunkowany jest na wielowymiarową stymulację aktywności dzieci i wczesne wspomaganie rozwoju zgodne z potencjałem i indywidualnymi możliwościami każdego dziecka. Dzięki temu nasi podopieczni mogą rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze cierpliwości, życzliwości i wyrozumiałości. Program realizujemy poprzez organizację różnorodnych zajęć uaktywniających wszystkie zmysły dzieci.
1. GIMNASTYKA KOREKCYJNA I OGÓLNOROZWOJOWA
Wspomaga sprawność i zaspokaja potrzebę ruchu wykorzystując naturalną aktywność każdego dziecka. Dzieci ćwiczą swoją zręczność, siłę, szybkość, wzmacniają siłę i wiarę w siebie.
Gimnastyka ogólnorozwojowa w naszym żłobku organizowana jest w formie:
• ćwiczeń równowagi,
• zabaw skocznych i bieżnych,
• rzucania, wspinania, turlania, celowania, toczenia, chwytania, skłonów, wymachów…
2. RYTMIKA I ZAJĘCIA UMUZYKALNIAJĄCE
Uwielbiane przez dzieci zabawy z rytmem, stymulują wiele aspektów rozwoju. Rozwijają świadomość ciała i przestrzeni, które szczególnie intensywnie rozwijają w okresie wczesnego dzieciństwa i są podstawą kształtowania się kluczowych czynności psychoruchowych takich jak mowa, czytanie, pisanie i liczenie.
W Żłobku organizujemy między innymi:
• zabawy ruchowe i umuzykalniające ze śpiewem,
• ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość na tony i dźwięki,
• ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm melodii,
• gry na instrumentach,
• zagadki muzyczne,
• słuchanie dźwięków z otoczenia,
• zabawy w naśladowanie dźwięków,
• zabawy taneczne,
• słuchanie muzyki relaksacyjnej,
• zabawy z chustą Klanza,
3. ELEMENTY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ
Naszym podopiecznym proponujemy zabawy dostarczające różnorodne doznania sensoryczne, stymulujące różne zmysły: wzrok, słuch, smak, dotyk, zmysł równowagi. W trakcie zajęć poznajemy nowe zapachy, kształty, kolory, faktury materiałów, gramy na instrumentach, budujemy tory przeszkód.
4. OBSERWACJA I DOŚWIADCZENIE
Zabawy zaspokajają naturalną ciekawość świata maluszków i są wynikiem naturalnej dziecięcej potrzeby poznawania otaczającego je świata, pozwalają dziecku w przyjemny sposób odkrywać i uczyć się.
• spacery po okolicy i poszukiwanie "ogrodowych" skarbów,
• obserwowanie i opisywanie zjawisk oraz zmian zachodzących w przyrodzie,
• doświadczenia i eksperymenty pozwalające na bliższe poznanie świata przyrody z wykorzystywaniem różnorodnych narzędzi,
5. ZABAWY TEMATYCZNE
Uspołeczniają i pobudzają wyobraźnię. Są to m.in. zabawy naśladowcze w kącikach tematycznych/odgrywanie ról – zabawa w gotowanie, w dom, sklep, żłobek, teatr itp.
6. INSCENIZACJA I BAJKOTERAPIA
Zajęcia pobudzające wyobraźnię, uwrażliwiające na przeżycia estetyczne oraz relaksujące najmłodszych.
W naszym Żłobku organizujemy:
• przedstawienia teatralne,
• codzienne czytanie i opowiadanie bajek literatury dziecięcej,
• seanse bajek relaksacyjnych i psychoedukacyjnych,
7. ZAJĘCIA PLASTYCZNE
Rozwijają dziecięcą wyobraźnię, zdolności manualne, ekspresję plastyczną, uczą cierpliwości, pomagają uwierzyć we własne siły oraz wzmagają poczucie własnej wartości.
Do organizacji zajęć plastycznych wykorzystujemy różnorodne techniki:
• rysowanie kredkami, pastelami, świecą;
• malowanie palcami, malowanie na podkładzie klejowym;
• zabawy z gliną, masą solną i papierową;
• wykonywanie prac z kasz i makaronów, włóczek, szmatek,
• stemplowanie, wyklejanie, wydzieranie, formowanie z plasteliny…
8. ZAJĘCIA KONSTUKCYJNO – MANIPULACYJNE
Pobudzają wyobraźnię i pomysłowość, ćwiczą sprawność manualną, rozbudzają kreatywność dzieci, doskonalą rozwój spostrzegawczo-ruchowy oraz uczą panowania nad własnym ciałem.
• Budowanie i konstruowanie z klocków.
• Łączenie elementów.
• Otwieranie, zamykanie, nawlekanie, nakładanie, turlanie…
9. ZAJĘCIA KSZTAŁCĄCE MOWĘ
• Zabawy słuchowe, oddechowe, dźwiękonaśladowcze, artykulacyjne
10. ZABAWY Z JĘZYKIEM ANGIELSKIM z wykorzystaniem muzyki i ruchu – dzieci podczas zabaw poznają język wszystkimi zmysłami.
11. PROFILAKTYKA ZDROWOTNA
• Racjonalne żywienie
– urozmaicony jadłospis uwzględniający wiek, normy żywieniowe i kaloryczność oraz wskazania lekarskie lub diety eliminacyjne
– udział w programie „Zdrowo jemy zdrowo rośniemy”
• Usamodzielnianie – w codziennych czynnościach kształtujących nawyki higieniczno – zdrowotne oraz w codziennej nauce nocnikowania
• Zapobieganie wadom zgryzu i próchnicy
– kształtowanie umiejętności codziennego i prawidłowego mycia zębów
– kształtowanie umiejętności wczesnego picia z kubeczka
– ograniczenie podawania słodyczy na rzecz owoców i warzyw
– wczesne odzwyczajanie od smoczka
• Profilaktyka wad wymowy – działania zmierzające do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego i zapobiegające wadom wymowy.
• Profilaktyka wad postawy – kształtowanie prawidłowej postawy u dzieci poprzez wyrabianie właściwych nawyków ruchowych – trzymania głowy prosto, ściągania łopatek, wciąganie brzucha, wyrabianie nawyku codziennej gimnastyki ogólnorozwojowej.
Zajęcia dydaktyczno – wychowawcze w naszym Żłobku urozmaicamy odwiedzinami ciekawych gości (m.in. weterynarzy ze zwierzątkami, teatrzykami) oraz organizujemy (dla dzieci i rodziców) ciekawe warsztaty – sensoryczne, kulinarne, teatralne, plastyczne…